Pytanie 1
Czy wymiana lub modernizacja silnika głównego lub dodatkowego statku rybackiego o długości całkowitej do 24 metrów, zgodnie z art. 18 rozporządzenia EFMRA, może być objęta dofinansowaniem, jeśli przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i warunków pracy, ale nie zwiększy zdolności połowowej statku?
Wymiana lub modernizacja silnika głównego lub dodatkowego statku rybackiego nie stanowi kosztu kwalifikowalnego w ramach działania 1.4 Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy.
Natomiast możliwe jest dofinansowanie takiego zadania w ramach działania 1.6 Zwiększenie efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji CO2 (szczegółowe informacje na temat zasad przyznawania pomocy w ramach ww. działania zostały określone w § 20 rozporządzenia wykonawczego dla Priorytetu 1).
Pytanie 2
Czy koszty związane z zakupem i montażem przekładni redukcyjnej, wału napędowego oraz śruby napędowej mogą być uwzględnione jako koszty kwalifikowane w ramach operacji poprawiających bezpieczeństwo na statkach rybackich, zgodnie z kryteriami określonymi w ogłoszeniu naboru?
Koszty związane z zakupem i montażem przekładni redukcyjnej, wału napędowego oraz śruby napędowej nie stanowią kosztów kwalifikowalnych w ramach działania 1.4 Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy.
Jednocześnie powyższe koszty jako dotyczące elementów układu napędowego statku, będą mogły być dofinansowane w ramach działania 1.6 Zwiększenie efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji CO2, w przypadku operacji związanej z wymianą lub modernizacją silnika głównego lub dodatkowego statku rybackiego.
Pytanie 3
Czy koszty zakupu zintegrowanego systemu lin haczykowych do połowu ryb, obejmującego elementy takie jak winda wyciągająca haki, automatyczna klarownica haczyków, magazynek na haczyki, automatyczny system wydawania haków wraz z krajalnicą przynęty oraz liny z haczykami, mogą być uznane jako koszty kwalifikowane?
Koszty zakupu zintegrowanego systemu lin haczykowych do połowu ryb, obejmującego elementy takie jak winda wyciągająca haki, automatyczna klarownica haczyków, magazynek na haczyki, automatyczny system wydawania haków wraz z krajalnicą przynęty oraz liny z haczykami nie stanowią kosztów kwalifikowalnych w ramach działania 1.4 Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy.
Możliwość dofinansowania zakupu narzędzi połowowych została przewidziana w ramach działania 1.11 Ochrona środowiska naturalnego i zmniejszenie wpływu działalności rybackiej na środowisko, w zakresie operacji polegających na wymianie narzędzi połowowych na bardziej selektywne.
Pytanie 4
Czy kryterium wyboru operacji nr 3 o treści - Armator statku rybackiego nie korzystał z dofinansowania w ramach działania, o którym mowa w art. 32 rozporządzenia 508/2014 można uznać za spełnione, jeżeli na statku rybackim będącym przedmiotem obecnej operacji nie były prowadzone inwestycje dofinansowane w ramach PO RYBY 2014-2020 w zakresie działania 1.9 Zdrowie i bezpieczeństwo?
Powyższe kryterium jest traktowane podmiotowo, czyli dotyczy armatora, a nie statku który ma być objęty dofinansowaniem. Oznacza to, że Agencja oceniając to kryterium będzie wyłącznie weryfikowała, czy dany armator uzyskał wsparcie w ramach PO „Rybactwo i Morze” w zakresie działania 1.9 Zdrowie i bezpieczeństwo.
Pytanie 5
Rozporządzenie wykonawcze dla Priorytetu 1. z 22.09.2023 r. nie określa katalogu kosztów kwalifikowalnych. Więc na jakie zakresy inwestycji na statku rybackim mogę ubiegać się dofinansowanie w ramach działania 1.4?
W przypadku operacji mających na celu poprawę bezpieczeństwa rybaków, do wsparcia w szczególności kwalifikuje się zakup i (w razie potrzeby) instalacja następujących elementów:
- tratwy ratunkowe;
- zwalniaki hydrostatyczne do tratw ratunkowych;
- osobiste nadajniki sygnału niebezpieczeństwa, takie jak radiopławy do lokalizacji awarii, które mogą być wszyte w kamizelki ratunkowe lub naszyte na ubrania robocze rybaków;
- indywidualne urządzenia wypornościowe, w szczególności kombinezony ratunkowe, boje i kamizelki ratunkowe (Kombinezony i kamizelki w ilościach zgodnych z dokumentacją statku);
- flary sygnalizacyjne;
- wyrzutnie linki ratunkowej;
- systemy wydobywania człowieka zza burty;
- urządzenia gaśnicze i sprzęt ppoż., takie jak gaśnice, koce gaśnicze, detektory ognia i dymu, aparaty oddechowe;
- drzwi przeciwpożarowe;
- zawory odcinające zbiorniki paliwa;
- wykrywacze gazów i odnośne systemy alarmowe;
- pompy zęzowe i odnośne alarmy;
- sprzęt do łączności satelitarnej i radiowej;
- wodoszczelne włazy i drzwi;
- osłony maszyn, takich jak wciągarki lub bębny sieciowe;
- kładki, schodnie i drabinki dostępu;
- oświetlenie poszukiwawcze, pokładowe lub awaryjne;
- mechanizm zwalniający dla przypadków, gdy narzędzie połowowe zaczepi o podwodną przeszkodę;
- kamery i monitory bezpieczeństwa (z pominięciem sprzętu do działań podwodnych);
- sprzęt i elementy niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na pokładzie.
W przypadku operacji lub dostarczania sprzętu, który ma na celu poprawę warunków zdrowotnych rybaków, do wsparcia w szczególności kwalifikują się następujące działania:
- zakup i instalacja zestawów pierwszej pomocy;
- zakup leków i wyrobów medycznych do niezwłocznego podjęcia leczenia na pokładzie;
- zapewnienie telemedycyny, w tym e-technologii, sprzętu i obrazów medycznych stosowanych do konsultacji na odległość ze statków;
- dostarczanie przewodników i podręczników w celu poprawy warunków zdrowotnych na pokładzie;
- kampanie informacyjne mające na celu poprawę warunków zdrowotnych na pokładzie.
W przypadku operacji lub dostarczania sprzętu, które mają na celu poprawę warunków higieny rybaków, do wsparcia w szczególności kwalifikuje się zakup i (w stosownych przypadkach) instalacja następujących elementów:
- urządzenia sanitarne, takie jak toalety i urządzenia do mycia;
- pomieszczenia kuchenne, urządzenia kuchenne i sprzęt do przechowywania zapasów żywności;
- urządzenia do oczyszczania wody w celu uzyskania wody pitnej;
- sprzęt lub systemy do wentylacji, sprzęt do czyszczenia lub dezynfekcji w celu utrzymania warunków sanitarnych na statku;
- przewodniki i podręczniki na temat poprawy higieny na statku, w tym odnośne programy komputerowe.
W przypadku operacji lub dostarczania sprzętu, które mają na celu poprawę warunków pracy na pokładzie statków rybackich, do wsparcia w szczególności kwalifikuje się zakup i (w stosownych przypadkach) instalacja następujących elementów:
- balustrady, poręcze i relingi pokładowe;
- struktury tworzące pokład ochronny i modernizacja kabin w celu zapewnienia ochrony przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi;
- elementy związane z poprawą bezpieczeństwa w kabinie oraz mające na celu zapewnienie wspólnych obszarów przeznaczonych dla załogi;
- sprzęt ograniczający konieczność ręcznego podnoszenia ciężarów, z wyłączeniem maszyn bezpośrednio związanych z operacjami połowowymi, takich jak pompy, wyciągarki i windy;
- farby przeciwpoślizgowe i maty gumowe;
- sprzęt chroniący przed hałasem, izolacja ciepła i zimna oraz wyposażenie służące poprawie wentylacji;
- odzież robocza i sprzęt ochronny, taki jak nieprzemakalne buty ochronne, ochrona oczu i dróg oddechowych, rękawice ochronne i kaski lub sprzęt chroniący przed upadkiem (w ilościach zgodnych z dokumentacją statku);
- znaki ostrzegawcze dotyczące sytuacji awaryjnych i bezpieczeństwa;
- analizy i oceny ryzyka mające określić ryzyko dla rybaków zarówno w porcie, jak i w trakcie żeglugi, aby możliwe było przyjęcie środków zmierzających do zapobiegania ryzyku lub zmniejszania go;
- wytyczne i podręczniki dotyczące poprawy warunków pracy na statku.
W przypadku operacji lub dostarczania sprzętu, które mają na celu przyczynianie się do stosowania unowocześnionych rozwiązań ograniczających negatywny wpływ rybołówstwa morskiego na środowisko, do wsparcia w szczególności kwalifikuje się zakup i (w stosownych przypadkach) instalacja na statku rybackim następujących elementów:
- panele fotowoltaiczne*;
- kolektory słoneczne (do podgrzewania wody)**;
- magazyny energii*;
- elektrownie wiatrowe*.
*tego rodzaju zakresy operacji podlegają nadzorowi PRS.
** mogą nie podlegać nadzorowi PRS o ile nie będą połączone z instalacją elektryczną statku.
Pytanie 6
Jakie koszty nie mogą podlegać dofinansowaniu?
W art. 13 rozporządzenia UE 2021/1139 zostały określone niektóre operacje i wydatki niekwalifikujące się do wsparcia w ramach FER 2021-2027. Z punktu widzenia działania 1.4 szczególnie istotnym jest wskazany tu brak możliwości wsparcia m.in.:
- operacji, które zwiększają zdolność połowową statku rybackiego (warunkowe odstępstwa od tej zasady zostały jednak określone w art. 19 rozporządzenia UE 2021/1139);
- nabycia sprzętu, który zwiększa możliwości statku rybackiego w zakresie lokalizacji ryb;
- budowy nowych statków rybackich;
- inwestycji na statkach rybackich niezbędnych do zapewnienia zgodności z wymogami przewidzianymi w prawie Unii obowiązującym w momencie składania wniosku o wsparcie. Zatem dofinansowaniu nie mogą podlegać m.in. inwestycje na statku rybackim obejmujące koszty jego bieżącego utrzymania w należytym stanie technicznym, a więc koszty wymaganych lub profilaktycznych konserwacji, napraw i remontów oraz wymianę urządzeń na urządzenia o takich samych parametrach;
- inwestycji na statkach rybackich, które prowadziły działalność połowową na morzu przez mniej niż 60 dni w ciągu dwóch lat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku o wsparcie (art. 13 lit l rozporządzenia UE 2021/1139);
- wymiany lub modernizacji silnika głównego lub dodatkowego.