Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

PYTANIA I ODPOWIEDZI 

2.6 Zmniejszenie oddziaływania przetwórstwa na środowisko

Pytanie 1

Czy w operacji objętej działaniem 2.6 Zmniejszenie oddziaływania przetwórstwa na środowisko można nabyć panele fotowoltaiczne oraz magazyn energii?

Tak. Magazyn energii pozyskanej z odnawialnych źródeł energii (paneli fotowoltaicznych) jest częścią składową systemu fotowoltaicznego, zatem może być przedmiotem dofinansowania, niezależnie czy jest elementem operacji wraz z kompleksową instalacją fotowoltaiczną, czy stanowi odrębny zakup w przypadku, gdy w zakładzie wnioskodawcy już jest zainstalowany system fotowoltaiczny, a zakup magazynu energii stanowi jego uzupełnienie.

Pytanie 2

Czy w działaniu 2.6 Zmniejszenie oddziaływania przetwórstwa na środowisko można nabywać środki transportu wewnętrznego i zewnętrznego o napędzie alternatywnym?

Tak. Przepisy rozporządzenia dotyczącego Priorytetu 2 w zakresie działania 2.6 wskazują, że możliwy jest zakup środków transportu wewnętrznego i zewnętrznego o napędzie alternatywnym. Środki transportu muszą być przeznaczone i wykorzystywane na potrzeby zakładu przetwórstwa ryb - do transportu produktów rybnych.

Pytanie 3

Planuję zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy nie większej niż 150 kW. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 3 lit. c Prawa budowlanego instalacja taka nie wymaga pozwolenia na budowę ani zgłoszenia robót budowlanych. Czy wymagane jest załączenie do wniosku o dofinansowanie dodatkowych dokumentów?

Montowanie urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 150 kW co do zasady nie wymaga pozwolenia na budowę ani zgłoszenia. Dotyczy to w szczególności urządzeń fotowoltaicznych montowanych na gruncie.
Należy jednak mieć na uwadze, że w niektórych przypadkach instalacja fotowoltaiczna o mocy nie większej niż 150 kW może wymagać uzyskania zgód formalnych, np.:

  • instalacja zamocowana na stelażu na budynku, jeżeli instalacja fotowoltaiczna wraz z konstrukcją wsporczą ma wysokość powyżej 3 m;
  • jeżeli mocowanie podbudowy na budynku stanowi ingerencję bezpośrednio w konstrukcję budynku i tym samym stanowi rozbudowę istniejącego obiektu budowlanego.

Dlatego też w dokumentacji aplikacyjnej oprócz mocy urządzeń fotowoltaicznych należy również opisać sposób i miejsce montażu oraz wymiary instalacji (np. w formie ewentualnej wizualizacji w miejscu realizacji).
Można również załączyć do wniosku o dofinansowanie potwierdzenie właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej, że planowana inwestycja nie wymaga zgód formalnych takich, jak pozwolenie na budowę, zgłoszenie robót budowlanych wraz z kopią złożonego zapytania.

Pytanie 4

Czy w ramach naboru z działania 2.6 przeprowadzanego w okresie 3 – 17 marca 2025 r. można ubiegać się o dofinansowanie operacji obejmujących m.in. instalacje OZE?

Nie. W terminie 3 - 17 marca 2025 r. planowany jest nabór wniosków o dofinansowanie obejmujących operacje ograniczające się do zakresu wskazanego w § 23 ust. 1 pkt 2, 3 rozporządzenia dla Priorytetu 2, tj. na:

  • zakup oprogramowania komputerowego lub jego aktualizację, lub rozbudowę, zakup lub rozbudowę systemów teleinformatycznych lub zakup patentów, licencji, praw autorskich lub znaków towarowych;
  • zakup i instalację nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenie zakładu wnioskodawcy lub zakup środków transportu o napędzie alternatywnym przeznaczonych i wykorzystywanych do transportu produktów rybnych. 

Natomiast nabór wniosków, który będzie przeprowadzony w dniach 2 - 16 czerwca 2025 r. przeznaczony jest dla operacji w pełnym zakresie wskazanym w § 23 ust. 1 pkt 1, 2, 3 rozporządzenia dla Priorytetu 2, tj. obejmującym:

  • budowę, przebudowę lub remont połączony z modernizacją infrastruktury do składowania i zagospodarowania odpadów, oczyszczalni ścieków, biogazowni, systemów fotowoltaicznych, słonecznych systemów grzewczych, instalacji odzysku ciepła, pieców na biomasę lub instalacji, w której stosuje się czynniki chłodnicze o zmniejszonym lub neutralnym oddziaływaniu na środowisko, jeżeli są związane z przetwarzaniem, przechowywaniem, magazynowaniem, przygotowaniem do sprzedaży lub wprowadzaniem do obrotu produktów rybnych wytworzonych w zakładzie wnioskodawcy,
  • zakup oprogramowania komputerowego lub jego aktualizację, lub rozbudowę, zakup lub rozbudowę systemów teleinformatycznych lub zakup patentów, licencji, praw autorskich lub znaków towarowych,
  • zakup i instalację nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na terenie zakładu wnioskodawcy lub zakup środków transportu o napędzie alternatywnym przeznaczonych i wykorzystywanych do transportu produktów rybnych.

Zatem składanie wniosków o dofinasowanie w zakresie operacji obejmujących np. zakup i instalację OZE możliwe jest dopiero w planowanym naborze w terminie 2 - 16 czerwca 2025 r.

Pytanie 5

Czy jest możliwość ubiegania się o dofinansowanie operacji w naborze pierwszym tj. w terminie 3 - 17 marca 2025 r., a następnie w naborze w terminie 2 - 16 czerwca 2025 r. na dwa różne zakresy operacji (np. pierwszy dotyczy rozbudowy systemów teleinformatycznych, a drugi instalacji OZE)?

Tak. Taka możliwość istnieje. Należy jednak mieć na uwadze, że ubiegając się o dofinansowanie w ramach dwóch naborów operacja zawarta w każdym z wniosków musi stanowić odrębną całość, tj. projekty nie mogą stanowić jednej właściwej operacji rozumianej jako kompleksowe zamierzenie inwestycyjne podzielone na kilka etapów jego realizacji, np. w celu uzyskania większego dofinansowania.

Pytanie 6

Czy w przypadku ubiegania się o dofinansowanie w ramach dwóch ogłoszonych naborów (jeden w terminie 3 - 17 marca 2025 r., drugi w terminie 2 - 16 czerwca 2025 r.) przysługuje pomoc w łącznej kwocie na obie operacje do 3 mln zł, czy przysługuje pomoc do 3 mln zł w każdym z tych naborów?

Zgodnie z przepisami rozporządzenia dla Priorytetu 2 w zakresie działania 2.6 Zmniejszenie oddziaływania przetwórstwa na środowisko pomoc przyznaje się w wysokości 50% kosztów kwalifikowalnych, jednak nie więcej niż 3 mln zł na operację. Zatem, jeżeli składane w ramach tych naborów wnioski obejmują operacje stanowiące odrębne zamierzenia inwestycyjne, to pomoc przysługuje w wysokości do 3 mln na każdy z nich.

Pytanie 7

Czy w ramach działania 2.6 Zmniejszenie oddziaływania przetwórstwa na środowisko w ramach zakupu lub przebudowy systemów teleinformatycznych można przedstawić do refundacji zakup serwerów, urządzeń?

Tak. Należy jednak mieć na uwadze, że każde wyposażenie zakładu przetwórstwa rybnego w zakresie objętym wsparciem wymienionym w § 23 ust.1 pkt 2 rozporządzenia dla priorytetu 2, w tym zakup i rozbudowa systemów teleinformatycznych, musi być bezpośrednio związane z obszarem działalności wnioskodawcy w zakresie zmniejszenia oddziaływania na środowisko.
Zatem do dofinansowania kwalifikowane mogą być jedynie operacje obejmujące koszty zakupów ww. wyposażenia, które związane są z infrastrukturą do składowania i zagospodarowania odpadów, oczyszczalni ścieków, biogazowni, systemów fotowoltaicznych, słonecznych systemów grzewczych, instalacją odzysku ciepła, pieców na biomasę lub instalacją, w której stosuje się czynniki chłodnicze o zmniejszonym lub neutralnym oddziaływaniu na środowisko, tj. z zakresem wymienionym w § 23 ust.1 pkt 1 rozporządzenia dla priorytetu 2.

Pytanie 8

Jakie dokumenty należy przedłożyć wraz z wnioskiem o dofinansowanie w celu potwierdzenia, że operacja spełnia dane kryterium w ramach działania 2.6 Zmniejszenie oddziaływania przetwórstwa na środowisko?

Przepisy rozporządzenia dla Priorytetu 2 w zakresie działania 2.6 Zmniejszenie oddziaływania przetwórstwa na środowisko nie przewidują wzoru załącznika ani nie wskazują literalnie jakie dokumenty należy złożyć w celu wykazania spełnienia przez operację poszczególnych kryteriów. Niemniej jednak poniżej wskazujemy przykładowe dokumenty, które mogą stanowić potwierdzenie osiągnięcia poszczególnych kryteriów:

  • Operacja mająca na celu inwestycje w instalacje odnawialnych źródeł energii w obiektach związanych z działalnością dotyczącą przetwarzania, przechowywania, magazynowania, przygotowania do sprzedaży lub wprowadzania do obrotu produktów rybnych.
    Takim dokumentem może być, np.: kalkulacja własna wnioskodawcy dotycząca ilości zużycia energii elektrycznej wyrażonej np. w kWh pochodzącej z tradycyjnych źródeł oraz energii pochodzącej z odnawialnych źródeł (OZE) w zestawieniu przed i po realizacji operacji w ujęciu czasowym (np. miesięcznym, kwartalnym, rocznym), wraz ze wskazaniem (oraz załączeniem) rodzaju dokumentów, na podstawie których taka kalkulacja została przeprowadzona; dokumentacja techniczna dotycząca OZE będącego przedmiotem operacji wskazująca na możliwości osiągniecia mniejszego zużycia energii pochodzącej z tradycyjnych źródeł przy zastosowaniu planowanego OZE, a tym samym potwierdzająca mniejszą emisję szkodliwych gazów do atmosfery;
  • Operacja mająca na celu zakup środków transportu wewnętrznego (wykorzystywanych w zakładzie) i zewnętrznego (wykorzystywanych poza zakładem) o napędzie alternatywnym (z wykorzystaniem energii odnawialnej), przeznaczonych i wykorzystywanych do transportu produktów rybnych.
    Takim dokumentem może być, np.: kalkulacja własna wnioskodawcy dotycząca mniejszego wykorzystania środków transportu o napędzie np. spalinowym w stosunku do zwiększonego wykorzystania środków transportu o napędzie alternatywnym w zestawieniu przed i po realizacji operacji w ujęciu czasowym, przejechanych odległości w km, potwierdzająca np. mniejszą emisję spalin w wyniku nabycia środka transportu o napędzie alternatywnym; dokumenty potwierdzające zastąpienie środków transportu o napędzie np. spalinowym środkami transportu o napędzie alternatywnym (faktury sprzedaży, dokumenty utylizacyjne dotychczas używanych środków transportu – w przypadku, gdy sprzedaż lub utylizacja nastąpiła przed złożeniem WoD);
  • Operacja przewidująca instalowanie dodatkowych poziomów oczyszczania ścieków z obiektów związanych z działalnością dotyczącą przetwarzania, przechowywania, magazynowania, przygotowania do sprzedaży lub wprowadzania do obrotu produktów rybnych.
    Takim dokumentem może być np.: specyfikacja urządzeń wskazująca na możliwość wprowadzania do kanalizacji ścieków „lepszych” jakościowo, ścieków o lepszych parametrach fizykochemicznych, np. wyniki badań ścieków przed i po realizacji operacji wskazujące na wprowadzanie ścieków do kanalizacji o lepszych parametrach, wskazujących mniejsze zanieczyszczenie.

Jednocześnie zwracamy uwagę, że ocena spełnienia kryteriów dokonywana jest także na podstawie informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie (uzasadnienie wyboru kryteriów, opis projektu, opis zadań, budżet projektu). Informacje zawarte w załącznikach powinny być spójne z danymi zawartymi we wniosku o dofinansowanie (uzasadnienie wyboru kryterium, opis projektu, opis zadania, budżet projektu) oraz pozostałych załącznikach (dokumenty potwierdzające planowane koszty operacji).