Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Zasady wypełniania biznes planu i tabel analizy finansowej

Zasady wypełniania biznes planu i tabel analizy finansowej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021- 2027

Pytanie 1

Czy przy wypełnieniu tabeli analizy finansowej będącej załącznikiem do biznes planu dla wniosków o dofinansowanie składanych w 2025 r. i kolejnych latach należy przyjąć taką samą wysokość stopy dyskontowej jak dla 2024 r.?

Nie. Zgodnie z instrukcjami do załączników 2a i 3a wartość stopy dyskontowej jest aktualizowana co rok. Na stronie internetowej programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa co roku jest zamieszczana kolejna wersja załączników 2a i 3a, w których uwzględniana jest aktualna wartość stopy dyskontowej obowiązująca dla wniosków o dofinansowanie składanych w ramach naborów przeprowadzanych w danym roku.

Pytanie 2

Jak należy ujmować w prognozach finansowych, będących częścią biznes planu, realizowane w tym samym terminie dwie lub więcej operacje, na które wnioskodawca zamierza ubiegać się o pomoc w ramach odrębnych naborów wniosków o dofinansowanie w zakresie działań objętych programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027?

W prognozach finansowych załączników 2a i 3a, będących częścią biznes planu składanego w ramach poszczególnych naborów wniosków o dofinansowanie, w zakładkach dotyczących analiz finansowych „projekt” należy ujmować dane finansowe odnoszące się jedynie do danej operacji, która jest przedmiotem dofinansowania, natomiast w zakładkach „bez projektu” należy ujmować wszystkie pozostałe zamierzenia inwestycyjne planowane w poszczególnych latach objętych analizą finansową. Zatem, jeżeli wnioskodawca w poszczególnych latach objętych prognozą finansową planuje inne inwestycje (w tym objęte dofinansowaniem w ramach innego naboru), to w zakładkach „bez projektu” należy je wszystkie uwzględnić, oczywiście poza tą, która jest przedmiotem wsparcia w ramach danego wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 3

Jak w arkuszach analizy finansowej prezentować dane dotyczące wnioskowanej do dofinansowania operacji, rozpoczętej przed złożeniem wniosku o dofinansowanie? 

Wzory załączników 2a oraz 3a (do obowiązującego wzoru biznesplanu operacji) umożliwiają prezentację danych finansowych dla dwóch zakończonych lat obrachunkowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie oraz prognozy danych finansowych dla roku, w którym składany jest wniosek oraz na lata przyszłe. Inwestycje poczynione przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie ujęte są odpowiednio w zakończonych latach, co udokumentowane jest w zatwierdzonych sprawozdaniach finansowych.
Jeżeli jednak część nakładów była poniesiona wcześniej, informacje o tym fakcie należy zaprezentować w części opisowej załącznika pt. „Założenia do prognoz”, wskazując jakie zakresy operacji i w jakich wartościach zostały już zrealizowane w poszczególnych, zakończonych latach, a które i kiedy są prognozowane.
Prezentowane dwa zakończone okresy obrachunkowe przed złożeniem wniosku o dofinansowanie podlegają analizie wskaźnikowej pozwalającej ocenić zagrożenie upadłością przedsiębiorstwa wnioskodawcy. Jeżeli operacja została rozpoczęta wcześniej, z natury rzeczy jej efekty mają także przełożenie na rezultat tej oceny.

Prezentowane historyczne dane finansowe powinny być zgodne ze stanem faktycznym, a prognozy finansowe z przyjętymi założeniami inwestycyjnymi.

Arkusze z dopiskiem „bez projektu”.

W tych arkuszach dane finansowe za zakończone okresy obrachunkowe (tj. przed rokiem złożenia wniosku o dofinansowanie), powinny być prezentowane zgodnie z zatwierdzonymi sprawozdaniami finansowymi, a zatem także dane dotyczące już zrealizowanej części operacji. Natomiast wszystkie kolejne prognozowane lata (poczynając od roku złożenia wniosku), nie powinny zawierać danych dotyczących realizowanej operacji.


Arkusze z dopiskiem „projekt”.


We wszystkich tych arkuszach dane powinny dotyczyć tylko operacji, która przedstawiona została do dofinansowania. Wypełnione powinny zostać zarówno zakończone lata jak i prognozowane, ale co istotne, tylko w zakresie danych dotyczących realizowanej operacji.

Arkusze z dopiskiem „suma” (wypełniane automatycznie).

Przy zachowaniu ww. zasad, w arkuszach z dopiskiem „suma”, pojawią się dane historyczne (zgodne z zatwierdzonymi sprawozdaniami finansowymi), a w latach prognozowanych (od roku złożenia wniosku) widnieć będą dane prezentujące sprawozdania finansowe przedsiębiorstwa, uwzgledniające w całokształcie działalności także operację, o której dofinansowanie ubiega się wnioskodawca.