Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

W celu ułatwienia udziału w konkursie na wybór lokalnych strategii rozwoju (LSR) w Priorytecie 3. programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027, publikujemy poniżej odpowiedzi na pytania skierowane do IZ w związku z konkursem. Zgodnie z ogłoszeniem o konkursie, dodatkowych informacji związanych z konkursem udziela Departament Rybołówstwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pod nr. tel. 22 623 29 72 lub pod adresem e-mail: sekretariat.DR@minrol.gov.pl.

Pytanie 1.

Czy w składzie organu decyzyjnego obowiązywać będzie limit osób reprezentujących sektor publiczny? Do tej pory było to mniej niż 30% składu organu decyzyjnego. Czy taki zapis obowiązuje czy jest nieaktualny?

Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia dotyczącego kryteriów wyboru, w kryterium 2 zostały opisane warunki jakie należy spełnić aby otrzymać punkty w przypadku reprezentatywności składu organu decyzyjnego. W kryterium tym mowa jest wyłącznie o punktowaniu takiej LSR, która będzie zakładała spełnienie warunku posiadania co najmniej 30% i nie więcej niż 50% składu organu decyzyjnego reprezentowanego przez przedstawicieli sektora rybackiego.

Jednocześnie Regulamin konkursu na wybór LSR w § 9 ust. 2 ust. 3 pkt 2 lit. e precyzuje, iż RLGD winno posiadać organ decyzyjny będący organem, do którego wyłącznej kompetencji należą rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o EFMRA, albo w statucie RLGD przewidziano, że rozstrzygnięcia te należą do kompetencji zarządu, a ponadto w organie realizującym powyższe rozstrzygnięcia żaden sektor, nie posiada więcej niż 49% praw głosu.

Wnioskując z powyższego, spełnienie warunku posiadania co najmniej 30% dotyczy tylko przypadku składu organu decyzyjnego reprezentowanego przez przedstawicieli sektora rybackiego. Natomiast w przypadku sektora publicznego mowa jest wyłącznie o tym, że nie może on posiadać więcej niż 49% praw głosu.

Pytanie 2.

Jakie operacje należy rozumieć pod pojęciem „inwestycje” zawartym w rozporządzeniu o Priorytecie 3.?

Rozporządzenie o Priorytecie 3.posługuje się pojęciem „inwestycje”, jednak ustawodawca nie chcąc zawężać możliwości realizowania różnego typu operacji przez potencjalnych Beneficjentów, pozostawił szerokie spektrum interpretacji tego pojęcia. Ponadto, biorąc pod uwagę, że analogiczne pojęcie stosowanie było na w poprzednim okresie programowania, IZ proponuje odwołanie się do bogatych doświadczeń wynikających z wdrażania PO „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020, w szczególności do aktów prawnych regulujących wdrażanie Priorytetu 4. ww. Programu. Biorąc pod uwagę powyższe, pojęcie inwestycja można rozumieć jako budowę, roboty budowlane, przebudowę lub remont obiektu budowlanego, w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, lub zakupu narzędzi i urządzeń lub innego wyposażenia technicznego.

Pytanie 3.

Czy IZ dopuszcza możliwość wykorzystania w głosowaniach środków komunikacji elektronicznej m.in. przy tworzeniu regulaminu prac Rady oceniającej wnioski o dofinansowanie?

Przepisy z zakresu Priorytetu 3. programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021–2027 nie ograniczają technicznych metod prowadzenia prac przez organy Grupy, w związku z czym IZ nie widzi przeciwskazań, aby np. w głosowaniach nad oceną wniosków o dofinansowanie zastosować środki komunikacji elektronicznej.Kwestia ta powinna zostać jednak jednoznacznie uregulowana we właściwych dokumentach wewnętrznych Stowarzyszenia.

Pytanie 4.

IRŚ nie posiada danych odnośnie wartości produkcji sektora śródlądowego tak aby przypisać dane przedsiębiorstwo i wartość jego produkcji do danej gminy. W danych w sprawozdaniach RRW jest adres deklarowany siedziby i tam zapisana jest wartość produkcji. Dodatkowo są duże jeziora i zbiorniki wodne które znajdują się na terenie kilku gmin. Jedyne dane pomocne jakie posiada RRW 22-23 pozwoli obiekt akwakultury powiązać z terenem województwa nie gminy, jeżeli jest inny niż adres siedziby. Czy możliwe jest uproszczenie oświadczenia dotyczącego wartości produkcji sektora rybackiego stanowiącego załącznik nr 5 do Regulaminu konkursu na wybór LSR w ramach FER 2021-2027 w taki sposób aby LGR były zobowiązane podać tylko wartość ogółem produkcji sektora rybackiego na swoim terenie?

Biorąc pod uwagę postulaty strony społecznej, a także w oparciu o ustalenia z właściwymi instytutami naukowymi, dokonano weryfikacji i modyfikacji części wzoru oświadczenia dotyczącego wartości produkcji. W efekcie, niezbędne będzie wskazanie w nim przez RLGD odpowiednio: nazwy podmiotów prowadzących produkcję na obszarze danej gminy, gminy, na obszarze której prowadzona jest produkcja oraz zbiorczej wartości produkcji za rok 2021 na obszarze danej gminy.

Należy jednak zwrócić uwagę, że podmiotem sporządzającym oświadczenie jest RLGD, a jego potwierdzenie jest rolą Instytutu.

W kwestii wyliczania wartości produkcji w przypadku podmiotów, które mają zarejestrowaną działalność w innym miejscu niż położenie obiektu akwakultury, to taki obiekt, w przypadku gdy znajduje się na terenie funkcjonowania RLGD należy zaliczyć do podmiotów dla których wylicza się wartość produkcji sprzedanej sektora rybackiego na obszarze realizacji LSR za rok 2021.

Pytanie 5.

Na terenie LGR działa Gospodarstwo Rybackie PZW, które prowadzi działalność na obszarze dwóch województw. Czy możliwe jest aby Gospodarstwo PZW należało do dwóch lub trzech LGR i wszystkie grupy wykazywały to gospodarstwo jako podmiot prowadzący działalność rybacką? Wielkość produkcji tego podmiotu byłaby podzielona według gmin należących do poszczególnych LGR.

W ocenie IZ, biorąc pod uwagę strukturę organizacyjną PZW (zarząd i okręgi) jednostka PZW może być członkiem tylko jednego stowarzyszenia tj. jednej RLGD, na której terenie znajduje się większa część powierzchni obwodu rybackiego. Takie rozwiązanie podyktowane jest m.in. prawodawstwem z zakresu rybactwa śródlądowego dotyczącym właściwości miejscowej w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w zarządzaniu wodami, jak również w zakresie sprawozdawczości statystycznej (art. 18 ustawy o rybactwie śródlądowym). Dodatkowo w instrukcji formularza statystycznego RRW-23 znajduje się następujące wyjaśnienie: „jeżeli użytkowane obwody rybackie są położone w więcej niż jednym województwie, należy wypełnić dla każdego województwa osobny kwestionariusz” oraz „w przypadku, gdy obwód rybacki położony jest na obszarze więcej niż jednego województwa, wówczas należy obwód ten zaliczyć do tego województwa, na którego terytorium znajduje się największa powierzchnia obwodu".

W przypadku obliczania wielkości produkcji ww. podmiotu posiadającego obwody rybackie i obiekty na terenie dwóch RLGD, winno się wskazać odpowiednio wielkość produkcji z obwodów rybackich i obiektów akwakultury zlokalizowanych na obszarze realizacji LSR przez daną grupę. W przypadku produkcji w obwodach rybackich dana RLGD powinna wykazać produkcję z tych obwodów, których większa część znajduje się na jej terenie. W przypadku obiektów akwakultury decydować będzie położenie konkretnego obiektu akwakultury. Takie rozwiązanie podyktowane jest m.in. prawodawstwem z zakresu rybactwa śródlądowego dotyczącym właściwości miejscowej w odniesieniu do podmiotów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w zarządzaniu wodami, jak również w zakresie sprawozdawczości statystycznej.

Pytanie 6.

Jezioro znajduje się na terenie Parku Narodowego i stanowi wodny obręb ochronny. Czy Park Narodowy możemy zaliczyć do przedstawicieli sektora rybackiego?

W załączniku do rozporządzenia dotyczącego kryteriów wyboru, w zakresie kryterium 3 wskazana została definicja przedstawicieli sektora rybackiego. Powyższe w sposób enumeratywny wskazuje jakie podmioty można zakwalifikować jako przedstawicieli sektora rybackiego. Zatem jeżeli możliwe jest wykazanie, że Park Narodowy, zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym kryteriów wyboru(1), jest podmiotem np. uprawnionym do chowu, hodowli lub połowu ryb, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o rybactwie śródlądowym, lub podmiotem wykonującym działalność gospodarczą oznaczoną kodem 03.22.Z Chów i hodowla ryb oraz pozostałych organizmów wodnych w wodach śródlądowych lub kodem 03.12.Z Rybołówstwo w wodach śródlądowych, zgodnie z klasyfikacją w Polskiej Klasyfikacji Działalności, to wówczas taki podmiot uznać można za wpisujący się w definicję kryterium 3 rozporządzenia dotyczącego kryteriów wyboru.

Pytanie 7.

Czy brak osiągnięcia minimalnej liczby punktów w kryterium dotyczącym wartości produkcji sektora rybackiego dla obszaru objętego realizacją LSR musi powodować odrzucenie LSR.

Minimalną punktację określa rozporządzenie dotyczące kryteriów wyboru.Odnośnie uzasadnienia wymaganego minimalnego poziomu punktów w kryterium dotyczącym wartości produkcji sektora rybackiego dla obszaru objętego realizacją LSR, należy wskazać, iż celem konkursu jest wybór grup, które są stricte związane z produkcją i tradycją rybacką. Biorąc pod uwagę fakt, iż strategie finansowane będą z funduszu rybackiego i ograniczone są środki na ich realizację, planowane jest że grupy nie będą obejmowały swoimi strategiami obszaru całej Polski, lecz winny funkcjonować na terenach tradycyjnie rybackich, zależnych od rybactwa, stąd taki nacisk na wskaźniki gospodarcze związane z „rybackością”. W związku z tym przyjęto kryterium minimalnej ilości punktów za wartość produkcji sektora rybackiego jako warunek niezbędny dla możliwości uzyskania dofinansowania.

Pytanie 8.

Czy uchwały gmin podjęte w 2015 r. o przystąpieniu do stowarzyszenia, będą aktualne i nie trzeba będzie ich zmieniać? Czy uchwały gminy podjęte w 2009 r. o przystąpieniu do stowarzyszenia są aktualne i nie trzeba będzie ich zmieniać?

Uchwały gmin, które dotyczą członkostwa w Stowarzyszeniu nie powinny budzić wątpliwości co do zakresu i czasu udziału gminy. Jeżeli w treści uchwała rady gminy zawiera powołanie się na ustawę o RLKS, której stosowanie jest wprost wyłączone w stosunku do realizacji aktualnego Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury lub też powołanie się na dotyczącą wyłącznie poprzedniego okresu programowania ustawę o wspieraniu zrównoważonego sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiegolub powołanie się wyłącznie na nazwę Europejskiego Funduszu Rybackiego, który obowiązywał w perspektywie finansowej 2014-2020, to należy wskazać, iż takie uchwały powinny zostać zaktualizowane w celu ponownego potwierdzenia członkostwa. W związku z powyższym, w przypadku sporządzania nowej uchwały proponuje się powoływanie wyłącznie na ustawę o samorządzie gminnym) albo też wskazanie w uchwałach nazwy nowego funduszu (Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury).

Pytanie 9.

Czy małżonka rybaka, który składa corocznie RRW-22 i posiada pozwolenie wodnoprawne i numer weterynaryjny, ale na swoje imię i nazwisko, może być zaliczona w skład organu decyzyjnego jako przedstawiciel sektora rybackiego?

Rozporządzenie dotyczące kryteriów wyboruwymaga określonej reprezentacji ze strony przedstawicieli sektora publicznego, społecznego, gospodarczego i sektora rybackiego. Na potrzeby ustalania reprezentatywności organu decyzyjnego, za przedstawicieli sektora rybackiego uznaje się: armatora statku rybackiego o polskiej przynależności, na który została wydana licencja w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim, która nie została zawieszona albo cofnięta zgodnie z przepisami tej ustawy, lub podmiot prowadzący na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej chów lub hodowlę organizmów morskich, któremu wydano zezwolenie, o którym mowa w art. 97 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim, lub uprawnionego do chowu, hodowli lub połowu ryb, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym, lub podmiot wykonujący działalność gospodarczą oznaczoną kodem 03.22.Z Chów i hodowla ryb oraz pozostałych organizmów wodnych w wodach śródlądowych lub kodem 03.12.Z Rybołówstwo w wodach śródlądowych, zgodnie z klasyfikacją w Polskiej Klasyfikacji Działalności, lub zakład przetwórstwa produktów rybnych wykonującym działalność gospodarczą oznaczoną kodem 10.20.Z Przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków, zgodnie z klasyfikacją w Polskiej Klasyfikacji Działalności, lub uznaną organizację producentów, związek organizacji producentów lub organizację międzybranżową, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o organizacji rynku rybnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie IZ, małżonka rybaka może stanowić ewentualną reprezentację sektora społecznego nie zaś rybackiego.

Pytanie 10.

Kryterium nr 2 - reprezentatywność składu organu decyzyjnego, proszę o wskazanie jakie dokumenty mają potwierdzać miejsce zamieszkania na obszarze. Czy wystarczy, jak w poprzednim konkursie oświadczenie członka rady o zamieszkaniu na obszarze objętym LSR?

Zgodnie z załącznikiem nr 4 do wniosku o wybór LSR jakim jest Lista członków organu decyzyjnego RLGD, wnioskodawca tj. RLGD jest zobowiązana do przedłożenia wyłącznie dokumentów potwierdzających, że członek organu decyzyjnego RLGD reprezentuje dany sektor, natomiast ww. załącznik nie przewiduje konieczności przedkładania dokumentów potwierdzających miejsce zamieszkania lub adres siedziby członka organu decyzyjnego RLGD. 

Pytanie 11.

Czy dokumentem potwierdzającym przynależność do sektora publicznego w przypadku pracownika gminy może być pełnomocnictwo do reprezentowania gminy podpisane przez Wójta/ Burmistrza?

Jednostka samorządowa, jak również każdy inny podmiot sektora publicznego, przystępując do stowarzyszenia powinna określić kto będzie ją reprezentował w pracach stowarzyszenia, np. w czasie posiedzeń organów RLGD. Może to być przykładowo członek organów jednostki samorządowej (np. wójt, burmistrz, sołtys, członek rady gminy lub rady powiatu) lub inne osoby upoważnione przez tę jednostkę samorządową do jej reprezentowania. 

Pytanie12.

Czy projekty dotyczące modernizacji przyłączy energetycznych wpisują sięw rozporządzenie o Priorytecie 3?

Zgodnie z Rozdziałem V Określenie celów LSR i środków służących do ich osiągnięcia, w tym operacje planowane do wsparcia zawartym w dokumencie „Struktura iwymagania dotyczące Lokalnej Strategii Rozwoju”, to Grupa wskazuje wybrane dorealizacji cele główne spośród określonych w § 3 pkt 1-6 rozporządzenia o Priorytecie 3. W konkursie na wybór LSR punktowane będą trzy pierwsze ceległówne ustalone przez Grupę. Cele te powinny być określone precyzyjnie wodpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby obszaru, najlepiej ze wskazaniem posiadanych specyficznych lokalnych zasobów, które można zaangażować w procesie realizacji strategii. Jeśli zatem jednym z celów głównych wybranych przez Grupę do realizacji w ramach strategii będzie cel określony w § 3 pkt 2 rozporządzenia o Priorytecie 3., wówczas w ocenie IZ możliwa będzie realizacja operacji w zakresie modernizacji przyłączy energetycznych na terenach obiektów rybackich. 

Pytanie 13.

Czy należy załączać projekty dokumentów dotyczących wyboru i kryteriów np. Regulaminy, Procedury, czy wystarczy tylko opisać najważniejsze ich założenia i zasady?

Zgodnie z rozdziałem VII Proces wyboru operacji oraz stosowane kryteria wyboru, załącznika do Regulaminu konkursu na wybór lokalnych strategii rozwoju w programie Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 jakim jest „Struktura i wymagania dotyczące LSR”, należy przedstawić ogólną charakterystykę przyjętych rozwiązań formalno-instytucjonalnych wraz ze zwięzłym opisem poszczególnych procedur uwzględniając sposób ich powstawania oraz ich zakres, kluczowe cele i założenia. Szczegółowe rozwiązania i procedury będą wymagane na etapie zawierania umowy ramowej i realizacji LSR.  

Pytanie 14.

Czy musimy przewidzieć w planie finansowym, jaka kwotę przeznaczamy na projekty operacji własnych? Czy należy opisać konkretnie planowane projekty?

Zgodnie z rozdziałem IX Plan finansowy, załącznika do Regulaminu konkursu na wybór lokalnych strategii rozwoju w programie Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 jakim jest „Struktura i wymagania dotyczące LSR” należy zawrzeć opis, jak oszacowano budżet na realizację LSR, biorąc pod uwagę informacje dotyczące podziału środków z rozporządzenia dotyczącego kryteriów wyborui przyjęcie na tej podstawie założeń podziału środków na poszczególne cele i operacje.

LSR ma charakter monofunduszowy, więc należy uwzględnić środki europejskie tylko z programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027. Należy uwzględnić, że zgodnie z rozporządzeniem o Priorytecie 3. na działanie 3.3 (Funkcjonowanie RLGD) przeznacza się maksymalnie 15% całości środków na realizację LSR, a na działanie 3.1 (Realizacja LSR) pozostałe otrzymane środki. W przypadku operacji własnych, projektów grantowych oraz projektów współpracy międzyterytorialnej i międzynarodowej, należy również wziąć pod uwagę ograniczenia kwot pomocy określone w rozporządzeniu o Priorytecie 3.

Ostateczna kwota budżetu dla RLGD określona zostanie w umowie ramowej zawartej z Instytucją Zarządzającą. Po podpisaniu umowy plan finansowy Grupy będzie musiał zostać zaktualizowany do kwoty w niej zawartej. W związku z tym proponujemy aby w przygotowanym budżecie na etapie ubiegania się o pomoc finansową nie tylko wskazać wartość środków kwotowo, ale również określić procentowo na poszczególne cele/operacje (zgodnie z Tabelą nr 6: Plan realizacji budżetu LSR zawartą w „Strukturze i wymaganiach dotyczących LSR”).

W kwestii „opisu planowanych projektów”, informuję, iż zgodnie z rozdziałem V Określenie celów LSR i środków służących do ich osiągnięcia, w tym operacje planowanedo wsparcia, w pkt 3, ww. Struktury, należy zawrzeć zwięzły opis zawierający typy operacji (np. konkursy, projekty własne, projekty grantowe, projekty współpracy) wraz z uzasadnieniem ich zastosowania i powiązaniem z analizą potrzeb i potencjału obszaru realizacji LSR, uwzględniając warunki przyznania pomocy finansowej w ramach LSR oraz intensywność wsparcia. Operacje mogą być pogrupowane w przedsięwzięcia jeśli osiągnięcie wybranego celu wymaga realizacji np. kilku operacji lub kilku typów operacji. 

Pytanie 15.

Czy osoba delegowana do organu decyzyjnego przez firmę lub organizację zaliczaną do sektora rybackiego będzie kwalifikowana jako przedstawiciel tego sektora w organie? Czy również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (lub gospodarstwo rolne) mogą oddelegować inną osobą do pracy w organie decyzyjnym z zachowaniem statusu „rybaka”?

Rozporządzenie dotyczące kryteriów wyboruwymaga określonej reprezentacji ze strony przedstawicieli sektora publicznego, społecznego, gospodarczego i sektora rybackiego. Jeżeli chodzi o osobę delegowaną rozumianą jako pracownika danej firmy lub organizacji, IZ stoi na stanowisku, iż taka osoba delegowana reprezentuje w organie decyzyjnym właśnie tę firmę lub organizację zaliczaną do danego sektora.

W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie można oprzeć reprezentacji na delegacji, co najwyżej na udzieleniu pełnomocnictwa.

Pełnomocnik działa w imieniu i na rzecz podmiotu, który reprezentuje. Jeżeli zatem dany podmiot, udzieli pełnomocnictwa innej osobie fizycznej, to udział pełnomocnika w tym organie decyzyjnym będzie również traktowany jako udział tego podmiotu udzielającego pełnomocnictwa. 

Pytanie 16.

Czy jest możliwe doliczanie do wartości produkcji wysokości rekompensat z tytułu czasowego zawieszenia działalności połowowej lub czasowego zawieszenia działalności połowowej związanej z okresem ochronnym na dorsza?

Odnośnie możliwości doliczania do wartości produkcji wysokości rekompensat z tytułu czasowego zawieszenia działalności połowowej lub czasowego zawieszenia działalności połowowej związanej z okresem ochronnym na dorsza, należy wskazać, iż postulat taki był przedmiotem analizy w toku konsultacji społecznych projektu rozporządzenia dotyczącego kryteriów wyboru. Tak jak to zostało wskazane w załączniku do ww. rozporządzenia jakim jest Raport z konsultacji publicznych, w opinii Instytucji Zarządzającej, dotacje nie są traktowane jako produkcja sektora, stąd nie ma możliwości doliczenia do wartości produkcji wysokości rekompensat. 

Pytanie 17.

Jaki będzie sposób liczenia rybackości (liczba armatorów czy statków)?

Odnośnie zaś kwestii dotyczącej sposobu liczenia „rybackości”, informuję że wskaźnik ten liczony będzie w oparciu o liczbę statków nie zaś w oparciu o liczbę armatorów danej jednostki. 

Pytanie 18.

Czy gmina miejsko-wiejska, której obszar miejski liczy powyżej 20 000 mieszkańców, powinna w uchwale o kontynuacji wskazać dokładnie jaka część obszaru wchodzi do LGR?

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy o EFMRA wyboru LSR dokonuje się spośród LSR, których obszar realizacji obejmuje co najmniej pięć gmin i jest zamieszkany przez nie mniej niż 20 000 i nie więcej niż 150 000 mieszkańców.

Istotnym zatem jest dla Grupy fakt, iż zgodnie z powyższym przepisem obszar realizacji LSR musi obejmować co najmniej 5 gmin i powinien być zamieszkany przez nie mniej niż 20 000 i nie więcej niż 150 000 mieszkańców.